گردشگری هوشمند بر پایه شهر هوشمند

 گردشگری هوشمند

مقصد گردشگری هوشمند فراتر از مفهومی است که فقط به یکپارچه سازی تکنولوژی های موجود در یک مقصد می پردازد و ارتباط نزدیکی با مفهوم دگردیسی دیجیتالی دارد. این دگردیسی شامل توسعه مقصدهای خلاقی است که بر اساس زیرساختهای تکنولوژیکی و در جهت اهداف توسعه پایدار حرکت می کنند. این مقصدها برای همگان قابل دسترس هستند، تعامل و یکپارچگی گردشگران را با محیط تسهیل کرده و در عین حال که تجربه گردشگران را ارتقاء می دهند به بهبود کیفیت زندگی ساکنین نیز می پردازند.

 

راهکارهای اصلی تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری هوشمند:

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که تمام مقصدهایی که قصد دارند به سوی هوشمندی حرکت کنند لزوما از الگوی یکسانی پیروی نمی کنند؛ تقاضای گردشگران، نوع مقصد گردشگری و ظرفیت سرمایه گذاری از جمله فاکتورهایی هستند که بر هوشمندسازی مقصد موثر هستند. بطور کلی می توان گفت که تمامی مقاصد هوشمند از راهکارهای زیر استفاده می کنند:

 

1. مرکز اطلاعات گردشگری

در این مرکز از تکنولوژی های پیشرفته و مرتبط با بازار گردشگری مقصد در زمان واقعی یا real-time استفاده می شود تا گردشگران را قادر سازد اپلیکیشن های مورد نیاز خود را دانلود و خدمان مورد نیاز خود را رزرو کنند.

 

2. wi-fi رایگان

یکی از مهمترین خدمات هم برای گردشگران و هم ساکنین یک مقصد، امکان استفاده از وای فای رایگان است. از مزایای این سرویس، توسعه بازاریابی آنلاین برای شرکتهای مربوطه است.

 

3. اپلیکیشن های موبایل 

این اپلیکیشن ها باید پاسخگوی نیازهای گردشگران باشند و بتوانند پیشنهایهایی را براساس زمان واقعی یا real-time به آنها ارائه دهند. پیشنهادهایی مانند ظرفیت خالی هتل ها، ساعت بازدید از جاذبه ها و ...

 

4. واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده

یکی از اهداف اصلی مقصدهای گردشگری هوشمند این است که گردشگران خود را در دل تاریخ احساس کنن. یکی از کاربردهای واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده دستیابی به این هدف است که از طریق گوشیهای هوشمند، عینکهای هوشمند و ... به گردشگر امکان دهند تا شاهد گذر مقصد مورد نظرش از خلال تاریخ باشد.

 

5. خدمات سلامت و ایمنی

سلامت و ایمنی گردشگران از اولویتهای اصلی مقصدهای گردشگری هوشمند است. بدین منظور سنسورها و اپلیکیشن هایی برای اطمینان از امنیت گردشگران طراحی شده اند تا مسئولین محلی را از هر نوع مشکلی که ممکن است برای گردشگران پیش آید با خبر سازند.

 

6. جا به جایی

گردشگران باید برای جابجایی در سطح مقصد انتخاب های زیادی داشته باشند و بدین منظور نیاز است تا اپلیکیشن هایی برای اطلاع رسانی در حیطه حمل و نقل و ترافیک، خطوط مترو و یا خدمات اجاره ماشین در نزدیکی آنها وجود داشته باشد.

 

 

نویسنده: سمیه پارساشکیب

آدرس کانال: t.me/smartourism

ایمیل: s.parsa.s@gmail.com

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی