گردشگری هوشمند بر پایه شهر هوشمند

فرودگاه های هوشمند برتر جهان

يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۸ ق.ظ

 

 

فرودگاه ­ها به منزله قلب سیستم حمل و نقل هستند و وجودشان الزامی است. در سرتاسر دنیا فرودگاه ها به دنبال یافتن تکنولوژی­ هایی هستند که تجربه مشتری را افزایش داده و در عمل کارآمدتر باشند. در سال های اخیر شاهد معرفی انواع زیادی از تکنولوژی­ های مرتبط با معماری و زیرساخت های ارتباطی بوده ایم. در این بین 3 فرودگاه را انتخاب کرده­ ایم که در یک یا چند حوزه بر سایر فرودگاه ­ها برتری دارند:

 

فرودگاه بین المللی HAMAD، تمرکز بر تکنولوژی

این فرودگاه که در قطر قرار دارد پنجمین فرودگاه برتر جهان و بهترین فرودگاه خاورمیانه است. فرودگاه HAMAD دارای 62 کیوسک سلف سرویس برای چک-این است که در سالن پروازهای خروجی پراکنده شده­ اند. از این طریق مسافران می ­توانند به تنهایی چک-این را انجام داده، کارت پرواز خود را چاپ نمایند، بر روی چمدانهای خود تگ زده و سپس آنها را در محل مخصوص چمدانها قرار دهند. به علاوه دستگاهی نیز برای کنترل اتوماتیک ویزای مسافران قبل از سوار شدن وجود دارد. این تکنولوژی از 15 اکتبر 2018 برای مسافران Qatar Airways بکار گرفته شده است و در آینده نزدیک در سایر خطوط هوایی نیز قابل استفاده خواهد بود. گفتنی است این روش سرعت انجام چک-این را 40 درصد افزایش داده و تاثیرات مثبتی بر روی تجربه مشتری گذاشته است.

 

فرودگاه بین المللی San Diego، با تمرکز بر محیط

 

فرودگاه سن دیه گو اولین و تنها فرودگاهی است که جایزه "فرودگاه­ها سبز می­شوند" را به دست آورده است. تمرکز اصلی این فرودگاه بر سه محور زیر است:

برنامه کاهش گازهای گلخانه ای: این برنامه شامل مواردی مانند استفاده از وسایل هایبریدی است که در نهایت باعث کاهش 30 درصدی انتشار کربن شده است.

برنامه مسافر خوب: این برنامه در سال 2015 راه اندازی شد و در آن مسافران به صورت داوطلبانه به ازای هر 1000 مایل سفر خود مبلغ 2 دلار را پرداخت م ی­کنند و در نهایت مبلغ جمع آوری شده صرف ارتقای محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه­ ای می­شود. تاکنون مسافران هزینه 135 میلیون مایل از سفرهای خود را صرف محیط زیست کرده ­اند.

برنامه بازیافت غذا: در این برنامه غذای باقیمانده در فرودگاه جم­ع آوری شده و در نهایت به نیازمندان داده می ­شود. تاکنون برابر با 4000 وعده غذایی جمع آوری شده است.

 

فرودگاه Jewel Changi در سنگاپور ، تمرکز بر معماری و فراتر از آن

 

این فرودگاه 6 سال متوالی عنوان "بهترین فرودگاه جهان" را دریافت کرده است. ساختمان این فرودگاه متشکل از ساختمانی با 10 طبقه روی زمین و 5 طبقه زیر زمین است که غیر از تسهیلات فرودگاهی دارای خرده فروشی، تفریحاتی برای گذران اوقات فراغت، غذاخوری، پارک های سبز و اقامتگاه­هایی برای استراحت مسافران است:

معماری پایدار: این ساختمان از آهن و شیشه ساخته شده است و 5 طبقه زیرین آن دارای باغهایی متشکل از درخت و بوته زار است که مسافران می­توانند در آن به پیاده­ روی بپردازند. آبشار مصنوعی، رنگ ­آمیزی­ های دلنشین و غذاهای متنوع از سایر امکانات این بخش است.

تکنولوژی: استفاده از تکنولوژی ­هایی مانند سیستم سفر سریع و بدون توقف، سیستم­ های پیش­بینی کننده پرواز و... به همراه تکنولوژی­ هایی که در معماری ساختمان بکار رفته ­اند از قبیل سنسورها، هوش مصنوعی و سیستم­های تجزیه و تحلیل داده

 

 

نویسنده: سمیه پارساشکیب

آدرس کانال: t.me/smartourism

ایمیل: s.parsa.s@gmail.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی