گردشگری هوشمند بر پایه شهر هوشمند

5 چالش اصلی برای شهرهای هوشمند

جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲ ق.ظ

 

امروزه در سرتاسر جهان شهرها در هر اندازه و مساحتی که هستند استفاده از تکنولوژی را آغاز کرده اند. سیستم­ های ارتباطات وایرلس، سنسورها، دستگاه­ هایی برای جمع آوری و آنالیز داده­ ها و... از جمله این تکنولوژی­ ها هستند. شهرها می­ توانند از این قبیل تکنولوژی­ ها نه تنها در زمینه کنترل تراکم ترافیکی، جرم و جنایت و آلودگی بهره ببرند بلکه افزایش کیفیت و کاهش قیمت رنج وسیعی از خدمات دولتی نیز از این طریق امکان پذیر است. با توسعه تکنولوژی­ های جدید برای جمع ­آوری، آنالیز و به اشتراک گذاری داده ­ها، دیگر زیرساخت ها و خدمات شهری حالت ایستا نداشته و نسبت به شرایط پاسخگو هستند و با توجه به تغییرات خود را تطبیق می­ دهند.

شهرها قادر نیستند مسیر تکامل خود به سوی هوشمندی را به تنهایی طی کنند. 5 چالش اصلی وجود دارد که توسعه شهرهای هوشمند را محدود کرده و حتی شهرهای توسعه یافته نیز قادر نیستند به تنهایی این مشکلات را حل کنند:

ریسک زیاد: بیشتر شهرها انگیزه قوی برای استفاده از تکنولوژی­ های جدید را ندارند چرا که هنوز از نتیجه استفاده از آنها مطمئن نیستند و ترجیح می­ دهند تا استفاده سایر شهرها و رسیدن به نتیجه توسط آنها منتظر بمانند.

عدم تمرکز بر روی زیرساخت های هوشمند: در مبحث زیرساخت ها، بخش زیادی از بودجه ملی دولتها بر روی ساخت و سازهای سنتی و معمول تمرکز دارد و این مسئله فرصت کمی را برای توانمندسازی و نواوری در شهرها مهیا می­ کند. در صورتیکه بودجه ملی می ­تواند مشوق بنا نهادن زیرساخت های هوشمند باشد و راه رسیدن به هوشمندی را هموار کند.

نیاز به شهرهای هوشمند مرتبط: اگر شهرها بتوانند داده ها را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و آنها را با هم مقایسه کنند، این امر میتواند باعث کاهش هزینه­ ها شده و بینش عمیق­ و دقیق­تری به دست دهد.

کمبود تجربه در عمل: ساخت و اداره یک شهر هوشمند نیاز به تغییرات قابل توجهی در مدیریت شهرها نسبت به روش های کنونی خواهد داشت و لازم است رهبران محلی موفقیت ها، شکست­ ها و آموخته ­های خود را به اشتراک بگذارند تا سایر شهرها نیز از این تجربیات منتفع شوند. در صورتیکه رهبران محلی فاقد این بینش باشند عمل و یادگیری جمعی محدود خواهد شد.

اطمینان از برابری: تکنولوژی­ های شهر هوشمند پتانسیل زیادی برای یافتن نیازهای جوامع دارند. اما چنانچه این تکنولوژی­ ها به صورت غیر یکنواخت استفاده شوند ممکن است باعث رواج بیشتر نابرابری شوند که این امر موجب محدود شدن کارآمدی این تکنولوژی­ ها خواهد شد.

 

 

نویسنده: سمیه پارساشکیب

آدرس کانال: t.me/smartourism

ایمیل: s.parsa.s@gmail.com

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی