گردشگری هوشمند بر پایه شهر هوشمند

نوآوری در روش جمع آوری داده در تحقیقات گردشگری

پنجشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۱۴ ب.ظ
همانطور که می دانیم جمع آوری داده ها از مهمترین بخشهای یک تحقیق است. در تحقیقات گردشگری، رنج وسیعی از روشهای جمع آوری داده بر اساس موضوع مورد تحقیق، مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه اینترنت، نوآوری های تکنولوژی و اپلیکیشن های جدید توانایی جمع آوری داده ها از راه های خلاقانه تر و موثرتر را برای ما فراهم آورده اند.

افزایش سرعت فرآیند جمع آوری داده ها توسط web crawler ها
در سالهای اخیر اینترنت به عنوان یکی از منابع اصلی اطلاعات به شمار می رود. تکنولوژی های جدیدی مانند web crawler یا web spider ها از جمله مواردی هستند که به منظور جستجوی دقیق یک کلید واژه و یا عبارت بکار می روند. استفاده از این قبیل برنامه ها سرعت جستجو در اینترنت را به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد.

جمع آوری داده ها در زمان واقعی یا real time
امروزه گوشی های هوشمند نیز بطور گسترده برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. ابزارهای اتنوگرافی (مردم نگاری) گوشی های موبایل، مانند experiencefellow از جمله ابزارهایی هستند که برای جمع آوری اطلاعات مرتبط با تجربه گردشگر و یا فعالیتهای حین سفر او بکار برده می شوند. این اپلیکیشن گردشگران را قادر می سازد تا تجربه تعطیلات شان را در زمان واقعی ثبت و ضبط کنند. این تجربیات در قالب عکس، ویدیو و سایر المانهای تصویری ثبت شده همزمان از طریق GPS محل قرارگیری آنها مشخص می شود. همچنین حرکات و جابجایی گردشگران به صورت زنده قابل ردیابی و مانیتورینگ است.

جمع آوری داده های ارزشمند برای تحقیقات گردشگری
علاوه بر اینها متا دیتاهای به دست آمده از گوشی های موبایل می تواند در مانیتورینگ تعداد گردشگران و همچنین جریان های گردشگری بر اساس مکانها و زمانهای خاص مفید واقع شود. علاوه بر گوشی های موبایل، شرکتهای صادر کننده کارتهای اعتباری و حمل و نقل عمومی نیز می توانند داده های با ارزشی را برای تحقیقات گردشگری جمع آوری کنند. Droneها یا پهپادها هم اخیرا برای تحلیل توزیع فضایی گردشگران مورد استفاده قرار می گیرند.

در انتها باید گفت تکنولوژی های جدید روش های جمع آوری داده ها برای تحقیقات گردشگری در دنیای مدرن را تغییر داده اند و اگرچه امروزه رنج وسیعی از ابزار جمع آوری دیتا در دسترس بوده و به سرعت نیز در حال گسترش است اما ملاحظات همه جانبه ای نیز قبل از انتخاب ابزار جمع آوری داده با توجه ویژه به محرمانه و امن بودن داده ها نیاز است.



نویسنده: سمیه پارساشکیب

آدرس کانال: t.me/smartourism

ایمیل: s.parsa.s@gmail.com






نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی